Itsenäisyydestä

Tutustunut Minna Cant -nimiseen ihmiseen, joka eli joskus sata vuotta sitten.

Teki mm näytelmiä. Näytelmäkuvausten eräs teema oli kuvata köyhyyttä, ja myös sukupuolten eroja.

Naiset olivat kuulemme herkempiä markkinamiesten houkutuksille. Jo tuon ajan kauppa osasi hyödyntää piirrettä, jota ilmeni selkeämmin naisilla. Ehkä miesten vastaavaa piirrettä ei ollut löydetty, tai entä jos ei ollut löydettävissä miehillä, jotka olivat jotakuinkin itsenäisiä?

Onko siis parasta kuluttamispolitiikkaa aito valinnanvapaus, eikä sellainen vapaus, joka pitää sisällään pakotteen takia tehdyt ratkaisut.

Tavallisesti pakote nähdään jotenkin negatiivisena vallankäyttönä, johon tyypillisesti liittyy väkivallan kaltaiset piirteet. Pakote voi olla myös itsestä lähtevää tarpeiden seurailua, ja tämä pakote herää aina joskus, elävillä, vaikka osan tarpeista voi sivuuttaa, ilman suoria vaikutuksia.

Positiivista tarvepakotetta voi herätellä monella tapaa. Samoin voi rakentaa puitteita sille, miten tarve on kohtuulisen helppo hoitaa, tai ainakin mahdollinen hoidettavaksi.

Kansalaissodissa olivat tilalliset selkeimpiä oikeuksien puolustajia. Koski niin suur- kuin pien-tilallisia. Itsenäinen ihminen puolustaa joitain elämänedellytyksiä. Siis jotain tärkeäksi koettua toimintavapautta.

Kun ihminen ei ole itsenäisyyteen valmis, tai siihen mahdollinen, miten elämänedellytyksiä voi yrittää hankkia?

Naisten oikeudet ovat nykyään parempia. He eivät ole samalla tapaa sidottuja miehiin kuin aiemmin.

Entä jos mies on kerjäläinen, tai loinen? Miten häneen voi suhtautua? Kävisikö edes huoraksi? Varmaan, ja näin tehdään, kun antaa voi monella tapaa, ja jotain voi aina maksaa, että saa.

Kommentit