Otsalanmppuretkeily

Pimeässä metsässä kun kävelee, otsalampun kanssa, niin melko toisenlainen liittymä tienoisiin. Aistimaailma näön osalta valon kantaman päässä. Siltä osin, sentraalirajattu, tavallista tiukemmin.

Ajattelin tuollaisen olevan jotain VR:lle (virtual reality) tyypillistä. Ei kai, kun kyseessä reaali, tietyltä osin täysin koettavana ja vastaanotettavana, vaikka ennakoitavuus aika toista, kuin päivällä. Jollain tapaa kuvio tuo kuitenkin samoja fiiliksiä, kuin VR, vaikka tienoona ei yleensä omilla reiteillä ole yhtä värikkäitä tapahtumia.

VR voi kuvata jotain todellista, koko elämän laajuudelta, siinä kun kuvata osataan katsojalle, mutta silti kuvattu  on aina toista, kuin suora todellisuus. Mielen tasolla aito VR voikin olla enemmän unen kaltainen. Koska tilanteen tietää kuvitteelliseksi, voi mieli seikkailla vapaammin, jolloin vastaanottajana, oman kontribuution osuus voi tarkoittaa jotain vahvempaa kuin todellisuus.

Elokuva on VRää, tosin VR ei ole niin suoraan kokonaisvaltaista. Interaktiivinen puoli "elokuva-VR:ssä" (EVR) ei ole yhtä vahva, kuin jos voisi liikkua maailman sisällä, vaihtaa näkymiä, ... toisin sanoen, peukaloida sitä, mitä aistien kautta saa, jolloin voisi ohjautua kohden jotain kutsuvaksi koettua.

EVR sitoo kulkua, pitää havaintoketjussa, jolloin muu tapahtuma jää vaikuttujassa nouseviin mielenliikkeisiin, jotka voivat varmaan olla joskus selkeästi havaittavia, mutta eivät muuta itse esityksen kulkua, kuin kokijan erilaista jatkotapahtumien vastaanottoa koskien.

Että voi itse hallita esityksen kulkua, tai ei, on vaikuttavaa, tai sitten ei.

Reaalin kaventamista havaintojen osalta, voi ajatella reaalin erilaisena vastaanottona. Sama maailma, voi yllättäen ilmetä hyvin eri tavoin koettavana. Pimeä metsä, taskulampun kanssa on aika osuva tapa kokea tällaista.

Aurinkolasit, tai jotenkin keikauttavat lasit, (värilasit, ...), luovat näkymää, jossa nähty ei priorisoidu esim etäisyyden mukaan, mikä on kulkijana merkityksellistä. Homomogeeninen havaintomaailman muutos on jotain tasapaksua, latteaa, vaikka sekin voi vaikuttaa radikaalisti, esim jos värit vaihtuvat tietyiltä osin toisin, jolloin tasapaksuudesta ei voi täysin puhua.

Otsalamppuretkeily (OLR) on vähän kuin live-elokuvaa, kokemuksena. Voi irroittaa vahvasti vallitsevasta maailmasta. Ollaan oikeasti in-real, mutta havainnoin kavennetusti. Elokuvissa voi olla havainnoin täysvoimaisesti, missä tahansa maailmoissa, mutta konkreettiset seuraukset jäävät valitsin pään sisäisiksi, ja nostatusten jälkeisiin reaktioihin / toimiin.

Paitsi, että OLR-tyyliset voi kokemuksena olla vahvempaa kuin aito todellisuus, niin tietty todellisuuden katsominen voi joskus helpottaakkin. Pään voi ns laittaa pensaaseen.

Kun OLR tuo kulkemista ajatellen fokuksen lähitienooseen, ja valon ulkopuolelle jää paljon tuntematonta, on käytännössä suunnistaminen paljon vaikeampaa. Ihminen on valossa, mutta valon keskellä kuin sumussa.

Näköön perustuvan ennakoinnin mahdollisuus vähenee paitsi OLR-menossa, niin etenkin täyspimeäretkeilyssä (TPR). TPRssä, tai vähäisissä valo-oloissa, ei voi silmiin turvautua. Siltä osin jopa helpompaa, kuin OLR.

OLRssä ei näköön nojaamista voi olla ottamatta huomioon. Seuraamuksia otettava tilassa, jossa joutuu venymään selkeään reitin tarkasteluun, että myös siihen, että jotain voi joutua kokemaan fyysisemminkin, kun osa ennakoitavuudesta blokattu pois.

Vaikea selittää täysin, mistä voi joutua, että OLR on vaikuttavampaa kuin TPR. Ennakoitavuusvaje, ja se, että joutuu kiinnittämään huomiota reittiin, joka vähentää varautumisen mahdollisuutta, jollekin, lähemmin vaikuttavalle, esim kosketuksen, äänen, ... kautta.

Kun joskus ajattelin kuvitteellisesti, mitä maailmaa pimeäjuoksu voisi tarkoittaa mielen kannalta, ja suorituskokemuksena, niin ennakoitavuuden selkeä mahdottomuus oli varmaan ensimmäinen iso asia.

Se, että löysin tänä syksynä uuden hankinnan jälkeen OLR-puuhastelun, on tuotakin erikoisempaa, tosin myös mahdollisempaa, koska metässä voi tosiaan juosta otsalampun kanssa.

Voi aidosti päästä jännittämään lähiseurauksia. On siten kutkuttelevaa.

Ensimmäinen kunnon keikka oli lukea kirjaa pimeässä. Sattui lisäksi satamaan. Pyörämatka jonkinlainen, ja pyöräily metsään. Tekemisen hakemista, ja päädyin sitomaan sateenvarjon ylleni polkupyörän "kumi-iiliksillä". Sateen ropinaa sateenvarjossa, istumista puun rungolla, ja selkäkivun takia taiteilua, ja sitä varen myös kävelysauvat.

Pimeäsadelukeminen metsässä, oli niin erilaista, että säikytti olotilan muutos. Sitten päädyin ajattelemaan, miten joku metsäneläin säikkyisi minua, vai pitäisikö tilannetta ihan tavanomaisena, ja kulkijaa neutraalina. Pelko hävisi.

Sateenvarjo osui yhtenään risuihin, ja puihin, kun vähän liikuskelinkin. En osannut hahmottaa mustan varjon ulottuvuutta, ja tuntumaperusteisesti tuli kosketuksia, josta seurasi veden tippumista.

Lukutilanne oli niin uusi, että hoksasin, että lampun valossa voin nähdä varjon reunan selkeästi, lukulaseilla. Näköhavaintoni ulottuvuudesta tuli löydetyksi viimeisenä. Lähiperusteista menoa, todistetusti, elimistön priorisoimana.

Jatkan juttua kommenttiosion puolella ...

Kommentit

  1. OLR on eräänlaista extremeä. Koetaan reaalia seuraumuksineen, tavallista kapeamman liittymän avulla. Kapeus tässä merkitsee hallittavuuden menetystä, tavanomaiseen kulkemiseen nähden.

    Miten vähällä voi pärjätä? Joskus havaintojen karsinta voi saada aikaan myös hallittavuutta, jos karsinta suoritettu sopivasti, tai KOaan liittymään on tottunut, jolloin suurempi hallittavuus voi olla hajottavaa.

    Extreme kun kiehtonut, ja sitä kokemuksellisesti hakenut joissain yhteyksissä, niin ei enää ihmettele myöskään fantasioita, joita voi liittyä täpäriin tilanteisiin.

    Jos vaikka tietää kuolevansa, kuten eräs eilinen youtube-klippi näytti eräästä katolla kiipeilijästä Japanissa, niin hetki on omanlaisensa. Eräs base-hyppääjä kertoi täpärän tilanteen jälkeen sekunneista, joissa kuoleman hetki oli läsnä, koska jäi henkiin. Aika pysähtyi.

    Kuolemanhetkestä puhutaan filmin kelailuna. Kuulemma voi sattua. Jotenkin ymmärrettävää, että tällainen liittymä on, tapahtuneisiin muistoihin. Itse paljolti kadottanut tätä ainesta. Syytä en tiedä, eikä esim aivotärähdys ole välttämättä ainoa selittävä tekijä, vaikka muisti menikin tuolta ajalta.

    Teoriani on, että kun tietää kaiken päättyvän, on luovutus todellisuutta. Luovutus luo helpotusta, mielen tasolla. Mitään mieleen kertynyttä, koko elämänajalta, ei ole enää tarpeen sitoa. Kelaus voi mennä päivätajunnassa paremmin, kuin unessa, jonne vapautusta ei voi saada näin nopeasti.

    Luovuttamisen hetki on yleensäkin käänteentekeväksi mainittu, monessa yhteydessä. Siihen nähden, arveluni on linjakasta.

    Että fantasian, ja extremen kautta voi saada jotain tuntumaa mahdollisuuksista, jotka itsellä, ja silti saavuttamattomissa, voi jatkossa ehkä löytää jotain muitakin keinoja, kuin turvautua kuolemaan, jotta kaiken muistaisi vapaasti, muutaman sekunnin, ennen kuolemaa.

    System cracker -elokuva oli sillä tavoin todellisuudenoloinen, että vahvisti kuoleman vapauttavan puolen. Ei tällaista elämänpuolta kannata kieltää. Kirjotin aiheesta joskus runonkin, kun ihminen putoaa kuollessaan, siihen syliin, joka tuohon tilaan voisi liittyä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti